به گزارش مشرق، این سه نشست به ترتیب با عنوان «موانع و راهکارهای ارتقای جایگاه ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس»، «شعر دفاع مقدس و مخاطب امروز» و «روششناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در روزهای 12، 13 و 14 تیرماه سال جاری برگزار میشود.
یکی از این نشستها که با موضوع «شعر دفاع مقدس و مخاطب امروز» در روز 12 تیر ماه و از ساعت 15برگزار میشود، آقایان یدالله قائمپناه و کامران شرفشاهی به ارائه مقاله خواهند پرداخت و در ادامه نشست تخصصی با حضور آقایان محمود اکرامی فر، سید احمد نادمی، رضا اسماعیلی و مجید سعدآبادی و خانم سودابه امینی برگزار میشود. شعر دفاع مقدس یکی از موضوعاتی است که در دهه 60 و 70 مورد توجه فوق العاده قرار گرفته بود و نمونههای خواندنی زیادی نیز منتشر شده بودند؛ اما در دهه 80 دچار افول شد و در سالهای اخیر اما دوباره شعرهای خوبی در این حوزه میشنویم و میخوانیم. یکی از نیازهای این ژانر، حرفهای تازه و نو است. ویژگی مثبتی که این موضوع شعری را جذابتر و ماناتر میکند.
قلههای شعر دفاع مقدس
دفاع مقدس با تمام ویژگیهایش و با تمام خاطراتش سرشار از سوژههای ناب هنری و شعری است. گویی سرچشمهای است برای هنرمندان و شاعران که هرچه از آن بگویند و بنویسند تازهتر و بدیعتر جلوه میکند.
در این حوزه، زنده یاد قیصر امین پور به عنوان کسی که با نگاهی نو و در قالبهای متفاوتی به این موضوع پرداخت، جایگاه قابل احترامی دارد. همچنین شاعران دیگری مانند آقایان سید حسن حسینی، علیرضا قزوه، احمد عزیزی، سعید بیابانکی و خانمها طاهره صفارزاده، خانم فاطمه راکعی و... در این عرصه تاثیرات قابل ذکری گذاشتهاند که مجال پرداختن به هر یک، بحثی جداگانه میطلبد. ضمن آن که در میان شاعران جوان گاهی به شعرهایی برمیخوریم که بهراحتی میتوانند به عنوان یک نمونه شعر موفق دفاع مقدس معرفی شوند.
شعر اعتراض در ادبیات دفاع مقدس
نیاز این شعر رهایی از دام مکرر گویی خاطرهگویی و احساسی نوشتن است که یکی از رهیافتهای برونرفت از این تکرار روی آوردن به شعر انتقادی و اعتراضی در این زمینه است اتفاقی که مثلاً در شعر «مولا ویلا نداشت» علیرضا قزوه میافتد و با استقبال جامعه مواجه میشود.
یک زبانشناس فرانسوی گفته است هر اثر هنری پیش از آن که بخواهد بار رسالتی را به دوش بکشد، ابتدا باید هنری بودن خود را ثابت کند؛ پس شعر دفاع مقدس ما هم اگر میخواهد به ماندگاری و رهایی از دام کلیشهها برسد، در ابتدا باید مثل نمونههای موفق این ژانر، شعر بودن خود را هم از جنبههای تکنیکی و هم از جنبههای زیباییشناختی ثابت کند.
منبع: صبح نو